Pár érdekesség így a végére:
- Az időjárás meglepően napos volt, az első nap volt a legjobb (20+ °C), a második nap végig esett (10 °C), utána viszont végig felhős-napos időnk volt (18-20 °C), még leégnünk is sikerült
- Az egy hét alatt ellőttünk kb. 2100 képet, ami kb 14 GB raw-ban. Notebook-ot vittünk, így nem telt be a kártya. Egyébként minden hotelben és vendégházban volt ingyenes WIFI
- És nem csak a WIFI volt ingyé, hanem a parkolóhely és a WC is. A legtöbb (máshol turistakopasztásra specializálódott) látnivalónál, és még Reykjavík központjában, a Hallgrímskirkja tövében is ingyé parkoltunk és pisiltünk. Európa után ez is fura, de jó.
- Hallgrímskirkjat egyébként pont felújították, sajna ez nekünk kiesett:

- A fehér éjszakák nem voltak zavaróak, a hotelek meg fel vannak szerelve sötétítőfüggönnyel. Sőt, igazából jó is volt, hogy este későig lehetett nézelődni, túrázásnál sem kell sietni mielőtt "ránk borul a sötétség". Ilyen volt (Hellisandur) éjfélkor és reggel

- A kemény telekre és a zordabb vidékekre az autópark viszont jól utalt. Európai szemnek sok a terepjáró és sok a nagy amerikai batár. Sok turista kis autókkal mászkál, Yaris, Swift, Corsa és hasonlókkal. Mi Corsa-t foglaltunk, de csak egy Hyundai Getz jutott, és nem volt élvezet a mi kis kocsinkkal olyan behemótok között autózni aminek a platójára simán felférnénk. Kb a méretek:

- Mondtam már, hogy sok a nagy + amerikai kocsi? Ilyenek pl:

- Az országban amúgy vonat nincs, belső repülőgépjáratok vannak, egyébként meg marad a kocsi és a ritkás távolsági buszhálózat mint közlekedési eszköz. Sokan stoppolnak is. Buszból van többféle, többségük fel van készítve a terepviszonyokra. TREX(?) 356-os járata, épp kis pihenőt tartanak:

- A legtöbb út egysávos, max. sebesség 90. A sziget partján körbevezető 1-es főút aszfaltozott, de találtunk azért "gravel road"-ot is, ami amolyan murvás földút, ami tud rázós is lenni. A kis Hyundai azért bírta a strapát. A sziget belsejébe amúgy a kölcsönzők csak "highland" képes terepjárókkal engedik be az embert. Néhol vannak az út mellett juhok / birkák, amik rátévednek az útra is. Nem tudjuk egyébként, hogy ezek vadon élnek, vagy van gazdájuk és csak nomád módon kitették őket a nyárra, mindenesetre nagy csapatok helyett családias gruppokban legelésztek. Papa, mama, gyerekek, ja, és a dudára nem reagálnak. Gravel road és állatok:

- A gravel raod-on szerzett sérülésekre külön bizit kellet kötnünk, a bérautók pedig fel vannak matricázva "reported damage" feliratokkal. (sebtapaszok)

- Izland egyébként kicsivel nagyobb mint Magyarország, viszont csak 300 ezren lakják. Ennek is a kétharmada Reykjavík környékén él, ergo a népsűrűség a többi helyen iszonyat alacsony. 100 kilométereket lehet autózni nagyobb város nélkül (benzinkútra jó figyelni) amikor meg mégis jön valami akkor kiderül, hogy a helyi központ egy 1000 lakosú város, a következő faluban pedig 300-an laknak. Láttunk kihalt falut, és kihalt halászkikötőt is. El se tudom képzelni milyen lehet egy ilyen távoli és kihalt helyen élni. A nyugi és a csend nekem bejön, de a helyiek szerintem tutira utálják és depressziósak. Utcakép, Olafsvík és Hellissandur:



- Benzinkutaknál maradva: vidéken automata kutakat láttunk, nem árt hozzájuk egy bankkártya.
- Természeti látnivalóval rogyásig van az ország. Láttunk 2 gejzírt, 3-4 gleccsert, a vízeséseket, lávamezőkez és hegyeket pedig már nem is számoltuk. Annyi van belőlük, hogy a végén már meg se álltunk olyan helyek mellett amiket pedig otthon megcsodáltunk volna. Sok helyen vannak ebédlőhelyek az út mellett, főleg olyan helyeken ahol érdemes megállni és kattintani egyet. Viszont nincsenek hülyebiztos svájci módon kitáblázva (még 1000 méter, még 500 méter, még 100 méter, na most itt vagy), csak annyi van, hogy ebédlőasztal 500 méterre, aztán figyelhet az ember, hogy pontosan hol is.
- Dritvík tengerpartján és Hellissandurban is voltak emelőkövek, amivel anno a halászok lemérték az erejüket. Aki a második követ fel bírta emelni az már mehetett hajóra dolgozni.

- Reykjavík egyébként tök nagy ahhoz képest, hogy mennyien laknak benne. Alacsonyak ez épületek, és jól szét van húzva a város, sok a köztes zöldterület, persze területük van bőven. Ez a része bejött.
- Viszont nincsen sok látnivaló. Egy napot szántunk rá, és bőven belefért a lényeg. A városházán van egy 3d domborzati térkép Izlandról 1:50000-ben szóval elég nagy, meg van 2 múzeum.
- Az Izland történetét bemutató kb. Nemzeti Múzeum nem túl nagy, viszont új és jó (nyert valami díjat is). Van egy interaktív része a gyerekeknek, ahol lehet páncélinget emelgetni, korabeli ruhákat próbálni és szemüveges vikinget fényképezni.

- A történeti bemutató végén volt egy rövid kiállítás a 20. századi tárgyakról, ott olyan érdekességek vannak, mint a gúla formájú dobozos tej (nekem annó az orosz könyvemben rajzoltak piramisokat a kokó és a molokó helyére, már tudom honnan ered a dolog, a bal alsó sarkot tessenek figyelni)


- Hallottunk egy harmadik múzeumról is, ahol mindenféle állat pénisze van kiállítva, de ezt inkább kihagytuk, pedig van állítólag bálnapénisz is.
- A reykjaviki parkolásról már írtam, az igazsághoz hozzátartozik, hogy a főutcán láttunk parkolóórákat, de aki nem tud egy utcával arrébb parkolni az fizessen. Láttunk elektronyos autóknak való parkolóhelyet:

- A WC viszont tényleg ingyen van ott is. Ilyen egy ottani full automata WC. Kicsit suicide booth érzés volt benne lenni. Használat után kipucolja az egész kabint, ami tovább tart mint maga a pisilés.

- És láttunk Indiana Jones kocsiját is:

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése